
Brokkenpiloot in de ether 
 

de Volkskrant, Media, 21 februari 2004 
Door Jean-Pierre Geelen en Gerard Reijn 
 
Minstens twee faillissementen en twee bijna-faillissementen 
heeft Jeroen Soer op zijn naam staan. Vorig jaar vertrok hij 
bij RTV West, dat bijna ten onder ging aan zijn 
mismanagement. Nu is hij directeur bij de VARA. 'Je ziet 
hem gewoon nooit meer.' Portret van een avontuurlijke 
media-jongen. 
 
Bijna was de Zuid-Hollandse omroep RTV West roemloos ten onder 
gegaan. Het gevolg van mismanagement, dat vooral oud-directeur 
Jeroen Soer wordt aangerekend. Inmiddels is Soer media-directeur 
bij de VARA. Wonderlijk, hoe sommigen zich ondanks een stroom 
van mislukkingen van de ene naar de andere benoeming weten te 
bewegen. Want het debacle bij RTV West was bepaald niet de 
eerste tegenslag in de carrière van Soer. 
 
Minstens twee faillissementen en twee bijna-faillissementen had 
Soer op zijn conto staan voor hij in augustus vorig jaar directeur 
werd bij de VARA. Op RTV-West na haalden ze nauwelijks de 
publiciteit. Soer gold tot nog toe vooral als de man die Radio 10 
(tegenwoordig Radio 10 Gold) in 1987 had opgericht en een 
bescheiden vermogen had opgebouwd door dat station te verkopen 
aan Herman Heinsbroek. 
 
Misschien was hij wel vooral Jeroen Woelwater, zoals hij zichzelf 
noemde toen hij in de jaren zeventig dj was voor Radio Caroline. 
Een avontuurlijke jongen, een van de dj's van die generatie die 
zichzelf zakelijk instinct toedichtte. 'We waren vrijgevochten, 
ongeduldige jongens met een grote bek', zei hij in 1996 tegen de 
Volkskrant, 'Anders waren we geen dj geworden. We zagen een 
markt met veel mogelijkheden, die we voor het grootste deel zelf 
hebben geforceerd.' 
 
Maar of het zakelijke instinct ook echt aanwezig is, is zeer de 
vraag. Na Radio 10 heeft hij voornamelijk debacles gekend. Zijn 
eerste onderneming na Radio 10, was het Belgische 
kabelradiostation Flandria, in maart 1998. Soer, die er 
grootaandeelhouder was, wilde eigenlijk zelfs drie zenders, en 
wilde de ether in. Maar in april 2000 was het afgelopen. De acht 
man personeel zag drie maanden geen loon en vroeg het 
faillissement aan voor de Belgische onderneming. Ook een 
gelieerde Luxemburgse en een Nederlandse maatschappij gingen 
failliet. 
 
Volgens de curator, Thierry van Doosselaere was Flandria al 
volledig opgetuigd terwijl het nog geen vergunning had voor 
uitzenden in België. In 1998 bedroegen de inkomsten 545 duizend 
Belgische franken, de uitgaven 8,7 miljoen. Van Doosselaere zou 
graag een onderzoek naar wanbeleid hebben gedaan, maar 'de 
rechtbank was daarin lichtzinniger'. Soer: 'Flandria was een start-
up. Daar gaat het zo mee. De kost gaat voor de baat uit, sommige 
ondernemingen mislukken gewoon.' 
 

Daarna duikt Soer op bij Radio Nationaal. Rini Schreijenberg, 
toenmalig eigenaar van dat station, trok Soer aan als directeur. 
Schreijenberg: 'Zes maanden na zijn aanstelling was Radio 
Nationaal zo goed als failliet.' Dat was in februari 2001. 
Schreijenberg zegt dat Soer zich liet inhuren voor ruim 
twintigduizend gulden per maand. 'In acht maanden heeft hij 
welgeteld 1200 gulden reclame-inkomsten binnengehaald. Toen 
heb ik de stekker er uitgetrokken.' Hij vroeg surséance aan, het 
bedrijf werd verkocht. Volgens Schreijenberg was Soer een man 
met een snelle babbel, die de directiekamer rijkelijk meubileerde. 
Een inspirerende man? 'Absoluut niet. Iedereen deed een stapje 
extra, maar Soer organiseerde alleen vergaderingen als ik even over 
was uit Spanje.' Wist Schreijenberg dan niet van het Flandria-
debacle in België? 'Jawel, maar hij zei dat hij daar alleen adviseur 
was.' 
 
Soer spreekt vrijwel alles tegen. 'Ik was geen directeur van Radio 
Nationaal, maar adviseur. Mijn taak was niet advertentie-
inkomsten te halen, maar juridische kwesties rond de 
etherfrequenties op te lossen.' 
 
Na Radio Nationaal werd Soer directeur/aandeelhouder van ad-
Master, een bedrijf dat reclame op internet verkocht. adMaster 
ging failliet op 7 mei 2002, vijf maanden nadat Soer vertrok. 
Curator mr. R. Rood schrijft in het tweede faillissementsverslag: 
'Inmiddels heeft de curator de ex-bestuurder, de heer J. Soer 
gesproken. Deze lichtte toe, dat de aandeelhouder (van adMaster, 
red.) hem alle ruimte heeft gegeven om tot een brede opzet van het 
bedrijf te komen. Doordat tegenover de hoge kosten die dit met 
zich meebracht geen inkomsten van betekenis stonden, leidde dit 
tot grote verliezen.' 
 
Wat heet: in 2001 bedroegen de inkomsten 118 duizend gulden, de 
kosten 1,898 miljoen. Soers opvolger kwam alleen nog om de zaak 
weer te liquideren. De curator schrijft 'dat de directie van de 
vennootschap op een volstrekt onverantwoorde wijze te werk was 
gegaan. De directie had diverse personen aangenomen, had voor 
hen auto's geleast, een kantoorpand gehuurd voor een bedrag van 
22 duizend gulden per maand, terwijl daartegenover geen 
productie bestond en ook geen activiteit om enig resultaat te 
realiseren.' De curator neemt zich voor mogelijk wanbeleid te 
onderzoeken. 
 
Soer zegt dat sprake was van een gewone startup. 'Het beleid werd 
door de grootaandeelhouder ARBO in Duitsland bepaald. We 
zouden groeien door bedrijven over te nemen, maar toen de 
beurskoers van ARBO inzakte, kon dat niet meer.' 
 
Soer was intussen al aangetrokken bij RTV West, waar hij per 1 
januari 2002 algemeen directeur was. RTV West was toen al een 
hopeloze onderneming. Een fusie van het radio-en het tv-bedrijf, 
een ruzie met directeur Jack Kroes, die voor veel geld moest 
worden uitgekocht, en een verhuizing naar een nieuw pand 
hadden de financiële reserves al uitgeput. Maar Soer was vol 
ambities, zette die door en liet RTV West in augustus vorig jaar 
technisch failliet achter. Deze week werd het bedrijfgered met een 



financiële inject van de provincie Zuid-Holland van 4,5 miljoen 
euro. 
 
Uit een onderzoek dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland 
werd gedaan door Leo Welters, blijkt dat Soer een belangrijke rol 
had in het debacle van RTV West. Ook onder zijn bewind rezen de 
kosten de pan uit. Hij nam een twintigtal mensen extra aan, ging 
'in snel tempo' nieuwe financiële verplichtingen aan, botste met 
zijn financieel directeur die zich vervolgens ziek meldde, en zette 
te midden van de straatarme chaos een gedurfd, zeg maar 
overmoedig plan door: talkradio. Geen muziek meer op de zender, 
alleen nog gepraat. Daarvoor waren volgens het rapport van 
Welters '5 tot 10 fte's' extra nodig, maar Soer hield het erop dat de 
kosten hooguit 30 duizend euro per jaar zouden stijgen. Inmiddels 
stortten de toch al hoog geraamde advertentie-inkomsten in.Ook 
deze bevindingen worden door Soer weersproken. Volgens hem 
was de financiële administratie een chaos, en zelfs dat werd hem 
pas na verloop van tijd duidelijk. Hij houdt staande dat het nieuwe 
format niet veel duurder was, zegt dat de overmaat aan auto's en 
telefoons juist aan zijn voorgangers was te danken en betwist dat 
hij onvolledige informatie verstrekte om zijn talk-radioformat door 
het bestuur te krijgen. Kortom: 'Van dat rapport deugt niets'. Naar 
de rechter dan? 'We overwegen dat. Maar wat win ik ermee?' 
 
Robert Zaal, destijds directeur van ROOS, de overkoepelende 
organisatie van regionale omroepen, herinnert zich dat Soer zijn 
experiment aankondigde. 'Wij vonden het allemaal raar, en vrijwel 
kansloos. Maar het was ook spannend. Stel je voor dat het toch 
gelukt was op die manier jongere luisteraars te trekken.' 
 
Zowel de ROOS-collega's als zijn eigen bedrijf hebben het laten 
passeren, zegt Zaal, die het debacle niet alleen de schuld van Soer 
('een zeer uitgesproken, dwingendeman') acht. Anderzijds: 'Hij zat 
nu wel te experimenteren met gemeenschapsgeld, dan gelden toch 
wat andere regels.' 
 
Soer overnachtte in zijn Haagse tijd met enige regelmaat in het 
statige hotel Des Indes. 'Ik woonde in Amsterdam. Als je daar 's 
morgens vroeg moet zijn, heeft het niet zo veel zin heen en weer te 
rijden. Dat kost trouwens ook geld', zei hij in Broadcast Magazine. 
Bij sommige VARA-medewerkers deed deze uitspraak 
wenkbrauwen fronsen. Na een rondleiding bij RTV West toonde 
een getuige zich verbaasd: 'Ik zag een immense parkeergarage, met 
welgeteld één auto: de Jaguar van Soer.' 
 
Soer, die de vermeende geldsmijterij 'tendentieuze observaties' 
noemt, verwijst graag naar de verantwoordelijkheid van bestuur, 
van redactieraad, ondernemingsraad, redacteuren en vele anderen, 
maar in een VPRO-documentaire werd vorig jaar onthuld dat hij 
zijn plan erdoor had gekregen door zeer selectief om te gaan met de 
dure rapporten van adviseurs zoals Intomart. 'Ach', zo verweerde 
hij zich, 'dat doet toch iedereen?'. De journalistenbond NVJ vindt 
Soers verantwoordelijkheid dusdanig dat een schadeclaim van 
enkele tonnen wordt overwogen. 
 
Het rapport-Welters vermeldt nog een reden waarom Soer veel 
medestanders had. Binnen het managementteam was de uitspraak 
van de directeur wet: 'Wie niet voor mij is, is tegen mij en die zal 
dat merken', aldus Welters. 
 
Afgelopen woensdag omschreef Soers opvolger bij RTV West, Dink 
Binnendijk, in de vergadering van Provinciale Staten van Zuid-
Holland de stijl van leidinggeven van Soer (overigens zonder diens 

naam te noemen) als 'een bevelstructuur': 'Op de werkvloer mocht 
alleen maar ja geknikt worden.' 
 
De vraag is hoe ze er bij de VARA in zijn geslaagd iemand met zo'n 
geschiedenis te beschouwen als de ideale programmadirecteur. 
Wellicht dat de directie niet op de hoogte was van 's mans 
brokken. 
 
Direct na het bekend worden van de problemen bij RTV West 
vroeg de ondernemingsraad van de VARA aan de directie of dit 
consequenties had voor de positie van Soer. Marieke Rietkerk, 
voorzitter van de OR: 'Het antwoord was: nee. Daarmee is de zaak 
voor ons afgedaan; we hebben geen reden te twijfelen aan het 
antwoord.' 
 
Hetgeen niet wil zeggen dat bij de omroep algehele tevredenheid 
heerst over de man. 'Hij kwam binnen als een joviale, stoere kerel, 
een beetje een bla-bla-jongen. Al snel was daar niets meer van 
over. Nu zie je hem gewoon nooit meer', zeggen verscheidene 
personeelsleden van de VARA. 
 
Het uit handen laten glippen van de Kopspijkerscabaretiers Paul 
Groot en Owen Schumacher is hem naar verluidt niet in dank 
afgenomen. De onderhandelingen met de VARA duurden zo lang, 
dat de AVRO er met de twee vandoor kon gaan. 'Soer is 
aangeschoten wild', zeggen sommige programmamakers. 
Programmatische beslissingen die in zijn portefeuille horen, 
worden nu door anderen genomen, constateren zij tot hun 
verbazing. Maar VARAvoorzitter Vera Keur laat weten: 'Dat is 
pertinente onzin.' 
 
Of Soer veel geld heeft verloren bij zijn debacles, is niet bekend. 
NRC Handelsblad publiceerde vorig jaar dat hij een reeks bv's 
bezit, waaronder Monkey Farm, Gorilla Ventures en het op de 
Antillen gevestigde beleggingsbedrijfje Brothers in Business. Dat 
laatste, zegt Soer, is inmiddels opgeheven. 
 
Gerectificeerd In het artikel 'Brokkenpiloot in de ether' (katern Media 
van afgelopen zaterdag) werd een belastende passage over de 
hoofdpersoon Jeroen Soer aangehaald met als bron een 
faillissementsverslag van de curator. Zo werd gesteld dat Soer op 
'volstrekt onverantwoorde wijze' te werk was gegaan, auto's had 
geleast, een duur kantoorpand had gehuurd en daartegenover 
nauwelijks activiteiten stonden. Deze passage is weliswaar 
overgenomen uit het faillissementsverslag van de curator, maar die 
citeerde op zijn beurt uit notulen van een aandeelhoudersvergadering. 
 


